Mycie wstępne tzw. pre-wash to podstawowa czynność przed dokładnym umyciem naszego samochodu. Pozwala na pozbycie się powierzchownych zabrudzeń. Skuteczna piana aktywna lub oprysk po aplikacji najczęściej zostawiamy na kilka minut na samochodzie alby rozpuścił brud na naszym samochodzie umożliwiając łatwe spłukanie zanieczyszczeń z całego samochodu razem z chemią. Zarówno pianę aktywną jak i oprysk stosujemy na cały samochód, włącznie z szybami, oponami, felgami itp. Mycie wstępne wykonujemy bezdotykowo (bez rękawicy lub pada) aby nie zarysować samochodu drobinkami piaski i innym brudem znajdującym się na aucie przed wykonaniem mycia wstępnego. Mycie wstępne poprzedza mycie z użyciem szamponu i rękawicy a także każdą usługę w salonie detailingowym.
Piana aktywna – popularny koncentrat do mycia
Piana aktywna to skuteczny i popularny koncentrat do mycia wstępnego samochodu. Charakteryzuje się wysokim poziomem spienienia, często w marketingu porównywana do śniegu, pokrywa nasze auto gęstą warstwą piany. Zdarza się, że producenci nadają swoim produktom również różne zapachy, dzięki czemu możemy kupić piany aktywne o różnych zapachach. Odznacza się również wysoką skutecznością w wykonywaniu mycia wstępnego. Z powodzeniem możemy jej użyć do usunięcia powierzchownego brudu z naszego samochodu. Piany aktywne to produkty każdego popularnego producenta specjalizującego się w kosmetykach samochodowych np. Shiny Garage, CHEMOTION, GOOD STUFF, FXProtect.
Piana aktywna – rodzaje i różnice
Piany aktywne różnią się przede wszystkim odczynem pH. Kwaśne piany stosujemy w przypadku gdy na samochodzie znajduje się powłoka lub wosk. Piany aktywne z kwaśnym pH są bezpieczne dla powłok i wosków. Piany aktywne o odczynie zasadowym lub neutralnym będą z reguły silniej oddziaływać na brud, ale możemy nimi zniszczyć powłokę lub wosk na naszym samochodzie. W zależności od konkretnego produktu i producenta piany aktywne stosujemy w różnych proporcjach. Zalecamy zapoznanie się z instrukcją najczęściej znajdującą się na etykiecie opakowania lub na stronie internetowej producenta. Staramy się również zawierać takie informacje na karcie produktu naszego sklepu internetowego.
Piana aktywna – jak stosować
Aby odpowiednio zaaplikować pianę aktywną na nasz samochód potrzebujemy pianownicę. Najlepsza będzie pianownica na myjcie ciśnieniowej. Jeśli nie posiadasz w swoim garażu tego typu urządzenia zalecamy zainteresowanie się ręcznymi pianownicami ciśnieniowymi dostępnymi na naszym sklepie internetowym. Przydatna będzie również miarka dzięki której możemy zmieszać preparat z wodą w zalecanej proporcji. Po aplikacji piany aktywnej na samochodzie odczekaj kilka minut (zapoznaj się z czasem jaki zaleca producent) i dokładnie spłucz chemię z brudem wodą pod ciśnieniem.
Oprysk – alternatywa do mycia wstępnego
Na rynku dostępne są również inne preparaty produktów do skutecznego i profesjonalnego mycia wstępnego. Są równie skuteczne i również występują w koncentratach dlatego wystarczą nam na długo. Stosuje się niewielką ilość preparatu z odpowiednią ilością wody. Największymi różnicami w porównaniu do piany aktywnej jest to że są to preparaty o niskim stopniu spienienia. Aby skutecznie umyć samochód nie musisz pokrywać go gęstą pianą. Oprysk jest roztworem preparatu z wodą który nie jest mocno zabarwiony i pieni się tylko w bardzo małym stopniu tworząc małe bańki na lakierze który nim spryskujemy. Proces aplikacji również się różni względem pian aktywnych. Typowymi produktami do oprysku wstępnego samochodu są preparaty pod nazwą TFR (Traffic Film Remover).
Oprysk – jak stosować
Oprysku nie nanosimy pianownicą, wystarczy nam butelka z triggerem (rozpylaczem) lub dla komfortu i braku konieczności naciskania triggera opryskiwacze ciśnieniowe którymi dużo szybciej i wygodniej jesteśmy w stanie nanieść oprysk na samochód. Podobnie jak w przypadku pian aktywnych bardzo ważne jest zapoznanie się z instrukcją aby uzyskać odpowiedni koncentrat. Zwykle instrukcje zawierają przedziały proporcji. Do większego zabrudzenia robimy mocniejszy koncentrat a do mniejszych zabrudzeń ilość wody w porównaniu do ilości preparatu będzie większa. Jeśli już jesteśmy przy instrukcji zapoznajmy się od razu z zalecanym czasem pozostawienia chemii na samochodzie do spłukania. Bardzo ważne jest aby dokładnie spłukać cały samochód pod ciśnieniem po odczekaniu odpowiedniej ilości minut po aplikacji oprysku do pre-washu samochodu.
Oprysk czy piana aktywna – co lepsze
Mimo zasadniczych różnic w specyfikacji tego typu produktów do mycia wstępnego zarówno opryski jak i piany aktywne charakteryzują się wysoką skutecznością. Zauważyliśmy również, że cześć detailingowego świata preferuje aktywne piany, a cześć opryski. Zdania są podzielone, podobnie jak preferencje profesjonalnych detailerów. Zalecamy przetestowanie obu metod i wyciągnięcie własnych wniosków i opini. Pamiętajmy aby do samochodów z powłokami i woskami stosować odpowiednie preparaty do mycia wstępnego, najczęściej preferowane są piany aktywne z kwaśnym odczynem.